Idzie rewolucja na szkolnym WF-ie. Zamiast grać w piłkę, dzieci będą robić kroki
Lekcje WF-u będą prawdopodobnie wyglądać całkiem inaczej niż do tej pory. Dzieci spróbują różnych dyscyplin sportowych, zamiast ciągle grać w piłkę nożną albo siatkówkę. Rewolucyjne zmiany mają też dotyczyć dzieci niećwiczących − lekcje będzie można odpracować, nabijając kroki.

Lekcje WF-u do zmiany już od września. Zamiast schematycznych zajęć opartych na tych samych aktywnościach, uczniowie będą mieli okazję poznać sporty, które dotąd były rzadkością w szkolnych salach gimnastycznych – jak np. taniec współczesny. Celem zmian jest większe zaangażowanie dzieci w aktywność fizyczną, niezależnie od ich poziomu sportowych umiejętności. Nowy model zajęć ma pomóc uczniom znaleźć aktywność, która sprawia im przyjemność i do której chętnie będą wracać również poza szkołą.
W tym artykule:
Na WF-ie kroki zamiast piłki
Rewolucyjne zmiany mają też dotyczyć dzieci niećwiczących − lekcje będzie można odpracować, nabijając kroki. Dzięki specjalnym aplikacjom i opaskom mierzącym aktywność fizyczną, uczniowie będą mogli „zaliczyć” lekcję wychowania fizycznego, jeśli wykażą się odpowiednią liczbą kroków wykonanych w ciągu dnia lub tygodnia. Takie rozwiązanie ma przeciwdziałać unieruchomieniu dzieci i młodzieży, które z różnych przyczyn – zdrowotnych, psychologicznych lub osobistych – nie uczestniczą w tradycyjnych zajęciach sportowych.
Podejście to zakłada, że każda forma ruchu jest wartościowa i lepsza niż całkowita rezygnacja z aktywności. Eksperci podkreślają, że wdrożenie takiego systemu może pomóc w walce z plagą otyłości wśród dzieci oraz poprawić ich samopoczucie psychiczne i społeczne.
Nowy WF od września w szkołach
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada, że nowa podstawa programowa wychowania fizycznego zostanie wdrożona w szkołach już od września 2025 roku. Nauczyciele będą mogli korzystać z nowego katalogu aktywności fizycznych oraz z elektronicznych narzędzi do monitorowania ruchu uczniów. Ministerstwo podkreśla, że zmiany są częścią szerszej reformy mającej na celu dostosowanie szkoły do wyzwań współczesności, w tym przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym i promowania zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. Projekt ma być również konsultowany z nauczycielami, rodzicami i specjalistami z zakresu zdrowia publicznego, by jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby uczniów.
Zobacz też: