Reklama

Ogólnopolski Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ dotarł do ponad 2000 szkół. Niemal 20 tysięcy uczniów i uczennic oceniło swoje placówki pod kątem otwartości i bezpieczeństwa swoich rówieśników LGBTQ+. W krajowym zestawieniu pierwsze miejsce zajęło Liceum „Collegium Gedanense” z Gdańska, drugie – 1 Społeczne Liceum Ogólnokształcące „Bednarska” z Warszawy, a trzecie – XXX Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego z Warszawy.

Reklama

Z odpowiedzi młodych ludzi wynika także, że aż 81% wspiera społeczność LGBTQ+, lecz jednocześnie aż 35% młodych ludzi dostrzega przejawy braku akceptacji w szkole. Oznacza to, że z roku na rok coraz bardziej rośnie świadomość oraz edukacja. Jednak po nie młodzież najczęściej sięga do sieci lub organizacji pozarządowych, ponieważ warsztaty antydyskryminacyjne nadal są w polskiej szkole rzadkością. Jedynie 18% młodych ludzi deklaruje, że bierze w nich udział.

Wybór szkoły – rodzice zabierają głos

W tegorocznym Rankingu zadane zostało pytanie o kluczowe kryterium wyboru szkoły przez młodych ludzi. Wyniki pokazują, że otwartość szkoły, akceptująca atmosfera oraz troska o zdrowie psychiczne stoją na równym poziomie (łącznie 25%) co poziom nauczania placówki przy wyborze szkoły (25%). Ponadto, bardzo często szkoły, które wspierają społeczność LGBTQ+ są także otwarte na każdą różnorodność. Analogiczny związek widać w przypadku szkół, w których zgłaszana jest dyskryminacja społeczności LGBTQ+ i dyskryminacji z innych przyczyn.

Głos w tej sprawie zabiera między innymi Ewa Ulicz, mama czwórki dzieci i wolontariuszka w Rankingu. Dla niej wybór szkoły wspólnie z dziećmi był podyktowany przede wszystkim bezpieczeństwem psychicznym

– Jako rodzic wymagam, aby szkołą byłą bezpieczna dla każdego. Bezpieczna, czyli otwarta na różnorodność, ucząca empatii i szacunku, w której każdy czuje troskę i zrozumienie. Tam, gdzie akceptuje się młodzież ze społeczności LGBTQ+, tam dobrze będą się też czuć osoby z innych mniejszość związanych z pochodzeniem, sprawnością czy specjalnymi wymaganiami edukacyjnymi. Nasze dzieci są różne ze względu na osobowość, talenty i umiejętności, tempo nauki czy predyspozycje i nie powinny odczuwać tej inności boleśnie. Powinny móc kształcić się środowisku dający poczucie podmiotowości, przynależności i sprawczości. Nie wolno wykluczać nikogo ze względu na to, że nie podoba nam się jak się ubiera, jaki ma kolor włosów, akcent czy jakiej drużynie piłkarskiej kibicuje. Jeśli pozwolimy na różnicowanie i wykluczenia na takich wydawałoby się „niewinnych” podstawach dopuścimy nękanie osób cierpiących z powodu niepełnosprawności widocznych i niewidocznych, różnic w tempie nauki, uwarunkowań takich jak dysleksja, dysgrafia czy ADHD. Każdy młody człowiek jest odmienny od większości pod jakimś względem. Naszym zadaniem jako rodziców jest naciskać na system edukacji, żeby każdy młody człowiek czuł się w szkole dobrze.

Instalacja pod MEiN

W dniu opublikowania wyników pod Ministerstwem Edukacji i Nauki stanęła instalacja w kształcie szkoły. Instalacja przedstawia wartości, którymi kieruje się Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ oraz takich, które są ważne dla młodych ludzi. Należą do nich np. otwartość, akceptacja, troska, sprawczość czy empatia. Rekrutacja do szkół średnich rusza w połowie maja, więc jest to dobry moment na wzięcie pod uwagę tych kryteriów przy wyborze szkoły.

- To są wartości, których w dalszym ciągu w polskiej szkole brakuje. Zamiast nakierowania wyłącznie na wyniki, musimy skupić się także na roli wychowawczej placówki. Prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa. Musimy je rozumieć zarówno jako bezpieczeństwo fizyczne oraz bezpieczeństwo psychiczne takie jak właśnie ochrona przed dyskryminacją – mówi Dominik Kuc, koordynator Rankingu.

Reklama

Tegoroczny Ranking odbywa się pod patronatem Komisji Europejskiej w Polsce, Prezydentów miast Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Świdnicy i Opola oraz marszałek województwa lubuskiego, zachodniopomorskiego oraz pomorskiego.

Reklama
Reklama
Reklama