Reklama

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało zmiany w systemie oceniania. Resort chce zmniejszyć presję, która ciąży na dzieciach. Zbyt duży nacisk na wyniki wpływa negatywnie na samopoczucie uczniów − donosi „Gazeta Wyborcza”.

Reklama

Koniec z tradycyjnymi ocenami. Stopnie powodują silny stres u dzieci

W ministerstwie zrozumiano, że stres związany z ocenami może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych u dzieci. Ostateczną decyzję w tej sprawie mają podjąć nauczyciele. Eksperci wskazują, że tradycyjne metody oceniania mają destrukcyjny wpływ na psychikę najmłodszych.

Rewolucja w systemie oceniania. O zmianach zadecydują nauczyciele

MEN zapowiedział, że będzie konsultować te zmiany z nauczycielami. Najwięcej niewiadomych dotyczy formy ocen. Nauczyciele odpowiedzą na pytanie, czy oceny w trakcie semestru oraz na koniec półrocza powinny być cyfrowe, czy raczej przyjąć formę komentarza od nauczyciela.

„Jeśli za tą cyferką nie idzie komentarz, to ta ocena jest niczym. Nie mierzy postępów, nie znaczy wiele. Staje się elementem systemu kary i nagrody. I generuje negatywne emocje, rodzi frustrację, chorą rywalizację” – ocenia polonistka i aktywistka edukacyjna Agnieszka Ciesielska.

MEN zapowiada wielkie zmiany. Nauczyciele będą musieli odpowiedzieć na pytania o oceny

To dopiero wstępne informacje na temat wielkiej rewolucji systemu oceniania. Resort oceni także, czy oceny mają dotyczyć wszystkich przedmiotów, czy w niektórych przypadkach wystarczy jedynie zaliczenie. Aby przeprowadzić konsultacje, MEN zorganizuje konferencje oraz prześle ankiety do nauczycieli za pomocą Systemu Informacji Oświatowej.

Kacper Lawera o rewolucji MEN. Padła data

Jak powiedział Kacper Lawera, dyrektor departamentu komunikacji w MEN, resort chce stworzyć przestrzeń do dyskusji. „Nie chcemy niczego narzucać” – podkreślił Lawera w rozmowie z „Gazetą Wyborczą”. Zmiany mogą wejść w życie równocześnie z nową podstawą programową, która ma zostać wprowadzona w 2026 roku.

Problem zdrowia psychicznego wśród uczniów. Dzieci nie wierzą w siebie

Eksperci zauważyli wzrost problemów zdrowotnych wśród dzieci i młodzieży wywołanych silnym stresem. Międzynarodowe badania TIMSS pokazały, że polscy czwartoklasiści osiągają świetne wyniki w matematyce i naukach przyrodniczych, ale nie wierzą we własne możliwości.

Destrukcyjny wpływ ocen na psychikę uczniów. Dzieci mają niską samoocenę

Zdaniem ekspertów, problem polskich uczniów wynika z dużego nacisku na oceny i wyniki egzaminów. „Nadmierny nacisk na zdobywanie ocen często prowadzi do ogromnych trudności z zakresu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży” − tłumaczy na Instagramie psycholożka Magdalena Zimoń. Specjalistka wymienia zaburzenia depresyjne, lękowe, trudności w zakresie radzenia sobie ze stresem, ale także niską samoocenę.

Rewolucja MEN w 2026 roku

Dyskusje na temat systemu oceniania w szkołach potrwają do wiosny, a ostateczne decyzje mogą zostać wprowadzone równocześnie z nową podstawą programową za dwa lata.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Piszemy też o:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama