Nowy rewolucyjny przedmiot w szkole: rodzice żądają go zamiast religii
Rodzice są gotowi na zmiany w szkołach. Według najnowszego raportu aż 40 proc. z nich popiera pomysł wprowadzenia lekcji z zarządzania finansami. Ten pomysł to dopiero pierwsza pozycja na liście zmian.
Klasyczne przedmioty wciąż mają znaczenie. Mimo to rodzice chcieliby, żeby szkoły kładły większy nacisk na rozwój umiejętności praktycznych i życiowych. Zarządzanie finansami osobistymi, krytyczne myślenie, warsztaty psychologiczne, kursy z programowania czy cyberbezpieczeństwa to tylko niektóre z propozycji. Santander Consumer Bank opublikował raport „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra”. Zgodnie z nim, rodzice chcą kolejnych dużych zmian w polskim szkolnictwie.
Pomysł na lekcje z dorosłości
Raport wskazuje, że rodzice coraz bardziej cenią praktyczne umiejętności, które będą kluczowe dla przyszłości ich dzieci. Umiejętność zarządzania finansami osobistymi znalazła się na pierwszym miejscu wśród pomysłów na nowe przedmioty. To sygnał, że rodzice chcą zadbać o lepsze przygotowanie swoich dzieci do samodzielnego funkcjonowania.
Zarządzanie finansami osobistymi to nie tylko nauka o oszczędzaniu czy planowaniu budżetu, ale także wiedza o inwestycjach, kredytach czy podatkach. Zrozumienie tych zagadnień już w młodym wieku mogłoby pozwolić przyszłym dorosłym na bardziej świadome decyzje finansowe, np. na temat pierwszego kredytu na mieszkanie.
Nie tylko matematyka jest ważna
Zarządzanie finansami to tylko jedna z propozycji, które rodzice chcieliby wprowadzić do polskiego systemu edukacji. Na drugim miejscu znalazły się zajęcia rozwijające krytyczne myślenie i umiejętności rozwiązywania problemów. Aż 36 proc. rodziców uznało, że jest to obszar, na którym teraz powinny skupić się szkoły.
Inną propozycją, która zyskuje na popularności, są warsztaty psychologiczne i kursy rozwijające umiejętności życiowe, takie jak gotowanie, majsterkowanie czy nawet podstawowe zarządzanie domem. Prawie jedna trzecia rodziców chciałaby, aby te zajęcia znalazły swoje miejsce w programie nauczania. Są to umiejętności, które w codziennym życiu mogą okazać się równie przydatne, co znajomość matematyki. Rodzice stawiają także na rozwój kompetencji cyfrowych, które w naszym życiu odgrywają coraz większą rolę. 28 proc. respondentów stawia na pierwszym miejscu wprowadzenie kursów z cyberbezpieczeństwa i programowania.
Zobacz także
Religia i muzyka do likwidacji?
Interesujący jest również wynik dotyczący przedmiotów, które rodzice chcieliby usunąć z programu nauczania. Aż 38 proc. rodziców wskazało na religię. Na listę przedmiotów do usunięcia trafiły także muzyka (34 proc.), plastyka (22 proc.) oraz etyka (26 proc.). Wyniki badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych pokazują jasno: Polacy chcą zmian w systemie edukacji, które pomogą dzieciom funkcjonować w dorosłym życiu.
Źródło: o2.pl
Piszemy też o: