Reklama

Jednym z zadań położnej obecnej podczas porodu jest ochrona krocza kobiety w trakcie parcia, aby uniknąć episiotomii, czyli nacięcia krocza. Wytyczne okołoporodowe wydane przez WHO jasno wskazują, że nacięcie krocza nie jest rutynowym zabiegiem i powinno się je wykonywać tylko wtedy, kiedy jest to naprawdę konieczne. Wiele kobiet bardzo boi się nacięcia i ze strachu rezygnuje z porodu naturalnego. Czy faktycznie wygląda to tak boleśnie?

Reklama

Położna pokazuje, jak wygląda zabieg

Amerykańska tiktokerka, znana pod Nickiem @midwifemama edukuje w zakresie położnictwa i pielęgniarstwa, prezentując na manekinach, jak faktycznie wygląda poród z perspektywy położnej. Ostatnio opublikowała filmik, na którym pokazuje, jak wykonuje się nacięcie krocza. W opisie zaznaczyła, że „nie jest to rutynowy zabieg, ale to bardzo ważne, żeby osoba ucząca się położnictwa wiedziała, jak to zrobić”. Publikacja zdobyła ponad 100 tysięcy polubień i została skomentowana aż 3 tysiące razy.

„Miałam i nie było aż tak źle... gorzej to wygląda na filmiku niż czuć w rzeczywistości”

Film wywołał prawdziwe poruszenie wśród mam. Część z nich wyznała, że chociaż miały nacinane krocze, nic nie poczuły: „miałam i nie było aż tak źle... gorzej to wygląda na filmiku, niż czuć w rzeczywistości” – wyznała jedna z użytkowniczek Tik Toka. Pojawiły się też głosy kobiet, które jeszcze nie rodziły, ale „widząc tę publikację, już się na to nie zdecydują”. Niektóre komentujące podzieliły się traumatycznymi wspomnieniami z nacięcia krocza, które, jak twierdzą, „zrobione było bez znieczulenia i bez zgody, a traumę mają do dziś”.

PRZYPOMINAMY: nacięcie krocza nie jest rutynowym zabiegiem i jest wykonywane tylko wtedy, kiedy istnieje taka potrzeba. Obowiązkiem położnej jest powiadomienie rodzącej o konieczności wykonania zabiegu. Przed nacięciem kobieta musi otrzymać znieczulenie miejscowe. Jeśli boisz się, że spotka to i ciebie, przed porodem porozmawiaj z położną i ustal z nią plan porodu.

Źródło: Tik Tok

Piszemy także o:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama