Polska: sztuczna inteligencja zastąpi nauczycieli. AI wytłumaczy dzieciom matematykę i pomoże napisać wypracowanie
Wszystko wskazuje na to, że chat GPT na stałe wkracza do polskich szkół. Czy oznacza to koniec tradycyjnego nauczania i samodzielnego odrabiania zadań przez uczniów? MEN ujawnia swoje plany.
Według MEN Chat GPT ma wspierać zarówno nauczycieli, jak i uczniów. Jego zadania obejmują szeroki zakres, od pomocy w rozwiązywaniu zadań matematycznych po generowanie tekstów. Sztuczna inteligencja może tłumaczyć dzieciom trudne zagadnienia, tworzyć plany wypracowań, analizować teksty, poprawiać błędy językowe, a nawet pomagać w zadaniach z matematyki. Dzięki tym funkcjom Chat GPT może stać się nieocenionym narzędziem, które ułatwi naukę uczniom, pracę nauczycielom i życie rodzicom.
Pomoc czy pułapka?
Chat GPT może nie tylko pomagać w nauce, ale także w organizacji pracy nauczycieli – od przygotowywania konspektów zajęć po tworzenie quizów i testów dla uczniów. Choć sztuczna inteligencja oferuje ogromne możliwości, jej użycie rodzi pewne obawy. Przeciwnicy tego pomysłu martwią się, że uczniowie będą polegać tylko na sztucznej inteligencji, a przestaną używać własnej. Już teraz Chat GPT jest wykorzystywany do zlecania zadań domowych – w tym pisania wypracowań. Takie zachowania budzą niepokój nauczycieli, ponieważ uczniowie nie nabywają umiejętności, które będą im potrzebne w dorosłym życiu. Problemem jest również to, że Chat GPT, choć zaawansowany, czasami generuje błędne odpowiedzi. Wielu uczniów wciąż wpada w tę pułapkę.
Nauczyciel musi weryfikować
Nauczyciele stają teraz przed nowym zadaniem – muszą umieć odróżnić, czy praca jest napisana przez ucznia, czy może została wygenerowana przez sztuczną inteligencję. To sam Chat GPT zaproponował kilka sposobów weryfikacji: porównanie stylu pracy z dotychczasowymi osiągnięciami ucznia, rozmowa na temat szczegółów wypracowania, a także użycie narzędzi do wykrywania plagiatów. Pojawiły się już pierwsze propozycje, żeby uczniowie pisali wypracowania w szkole. Użycie tradycyjnych narzędzi mogłoby ograniczyć nadużycia i zmusić młodzież do samodzielnej pracy. Tego rodzaju rozwiązanie wymaga jednak dodatkowego czasu podczas lekcji, a to stanowi wyzwanie logistyczne dla nauczycieli.
Dzieci muszą się nauczyć
Kluczowe jest jednak edukowanie uczniów, jak korzystać z takich narzędzi w sposób odpowiedzialny. Chat GPT może być przydatny w nauce krytycznego myślenia – kompetencji niezbędnej w przyszłości. MEN proponuje, aby uczniowie analizowali teksty wygenerowane przez sztuczną inteligencję, wskazując błędy i nieścisłości. Takie ćwiczenie pozwoli im w przyszłości lepiej zrozumieć i ocenić otrzymane informacje.
Wprowadzenie sztucznej inteligencji do szkół ma nastąpić w czterech etapach. Zmiany muszą zostać uwzględnione w podstawie programowej, a nauczyciele będą szkoleni w zakresie wykorzystania nowych technologii. MEN planuje również regularne badania mające na celu ocenę poziomu wiedzy uczniów z zakresu umiejętności cyfrowych. Kluczowym elementem strategii jest również zapewnienie odpowiedniego wyposażenia szkół. Każdy uczeń powinien mieć równy dostęp do najbardziej nowoczesnych technologii.
Źródło: Infor
Piszemy też o: