Uczniowie będą zadowoleni. Nowe obowiązki dyrektorów polskich szkół
Kto pamięta szary papier w szkolnych toaletach? MEiN postanowiło zadbać o komfort uczniów, którzy skarżyli się na brak podstawowych środków higienicznych. Ministra Barbara Nowacka podpisała w tej sprawie rozporządzenie.
Choć wakacje trwają w najlepsze, MEiN kontynuuje prace resortu nad zmianami w polskich szkołach. Rewolucja dotarła nawet do szkolnych łazienek. Ministerstwo edukacji poinformowało, że od 11 lipca dyrektorzy szkół i placówek oświatowych mają obowiązek zapewnić uczniom ciepłą i zimną bieżącą wodę, a także m.in. mydło do rąk i papier toaletowy.
Podpisano rozporządzenie ws. mydła i papieru toaletowego
Rozporządzenie podpisane przez ministrę Barbarę Nowacką opublikowano w Dzienniku Ustaw. Nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych oraz niepublicznych szkołach i placówkach oświatowych zakłada, że „w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych zapewnia się ciepłą i zimną bieżącą wodę oraz środki higieny osobistej, w szczególności: mydło do rąk, ręczniki papierowe lub suszarki do rąk, papier toaletowy”. MEiN wyjaśnia, że istniejące przepisy wymagały zmiany, ponieważ były nieprecyzyjne. Wcześniej nie określały one jasno, jakie środki higieniczne dyrekcja musi zapewnić uczniom.
MEiN dba o bezpieczeństwo uczniów i pracowników
W uzasadnieniu projektu podkreślono, że „higiena osobista nie tylko wpływa na komfort nauki w szkole i placówce, ale i na bezpieczeństwo uczniów oraz pracowników szkoły i placówki”. MEiN zaznacza, że dostępność urządzeń i środków higienicznych wpływa na ilość infekcji i ryzyko zakażenia. „Z tego także względu uszczegółowienie katalogu środków higieny osobistej zapewnianych w szkołach i placówkach jest konieczne” – czytamy.
Stan szkolnych toalet: brak papieru i mydła
Ministerstwo Edukacji, odwołując się do „Raportu o stanie sanitarnym kraju” opublikowanego w 2023 roku przez Główny Inspektorat Sanitarny, podkreśliło, że w 2022 roku organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej wydały 568 decyzji administracyjnych z powodu uchybień związanych z niewłaściwym stanem toalet, w tym z niesprawnością techniczną armatury oraz brakiem środków higienicznych.
„W porównaniu z 2021 rokiem więcej placówek wykazało brak wyposażenia w środki higieny osobistej, np. brakowało papieru toaletowego, mydła w płynie w dozownikach, ręczników papierowych do suszenia rąk” – napisano w uzasadnieniu. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 11 lipca.
Źródło: Radio ZET; PAP
Piszemy też o: