Dzieci bardzo przeżywają eksplozję w Przewodowie. Niezbędne będzie wsparcie psychologiczne
Wtorkowe doniesienia o tragedii w Przewodowie na Lubelszczyźnie wstrząsnęły całą Polską. Dzieci uczęszczające tam do szkoły nie pojawiły się dzisiaj na lekcjach. Jak podkreśla dyrektorka, najważniejsze na ten moment jest wsparcie psychologiczne dla dzieci.
We wtorek 15 listopada w Przewodowie spadła rakieta, która zabiła dwie osoby. Do tej pory ustalane są okoliczności i pochodzenie rakiety. To wydarzenie wstrząsnęło całą Polską. Tragedia miała miejsce zaledwie 300 metrów od szkoły podstawowej – gdyby spadła dwie godziny wcześniej, mogłaby uderzyć w placówkę z uczniami w środku.
Trauma obudziła się na nowo
Przewodów znajduje się blisko granicy z Ukrainą, w której to od lutego tego roku toczy się wojna. Dzieci już wcześniej bardzo przejmowały się sytuacją naszych sąsiadów, jednak dzięki współpracy psychologa uczniowie się uspokoili. Aż do 15 listopada, kiedy rakieta spadła na ich miejscowość.
„Jest to sytuacja trudna mentalnie, szczególnie dla dzieci. My w ciągu czasu konfliktu trochę uspokoiliśmy te emocje dzięki współpracy z poradnią psychologiczną. Była potrzebna praca terapeuty, psychologa. Trochę te emocje zostały wyciszone, ale trzeba tę sytuację ciągle tłumaczyć dzieciom, bo one ciągle ją analizują. Na nowo odżywają straszne, traumatyczne emocje. Znowu zaczynamy pracę od postaw” – wyznała dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Przewodowie Ewa Byra cytowana przez se.pl.
Nikt nie przyszedł na zajęcia
Do placówki uczęszcza 71 dzieci, z czego 15 uczy się w oddziale przedszkolnym. W środę, kilkanaście godzin po tragedii, żadne dziecko nie przyszło do szkoły. „Mam bardzo dużo telefonów od rodziców z zapytaniami, czy dzieci posyłać do szkoły, czy jest bezpiecznie, ale zostawiamy to do decyzji rodziców. My jesteśmy otwarci, czekamy na dzieci, ale na chwilę obecną nie ma ich w szkole” – powiedziała dyrektor szkoły. W wyniku eksplozji zginęło dwóch mężczyzn. Jednym z nich był mąż pracownicy szkoły.
Źródło: Lublin SE
Piszemy także o: